Miért vásárolunk táplálékkiegészítőket annak ellenére, hogy nincs is rá szükségünk? Miért hazudnak a táplálékkiegészítő gyártók? Mit köszönhetsz ezeknek a cégeknek? Beszéljünk először és utoljára a táplálékkiegészítő reklámokról.
Az első táplálékkiegészítő vásárlásod
1. Felkutatás
A sztori úgy indul, mint mindenkinél. Szeretnél lefogyni vagy izmosodni. Felmész az internetre és a Google segítségével rákeresel a következő kifejezésekre: “fogyókúra szerek” vagy “zsírégetők” vagy “tömegnövelők”. Amikor kiválasztasz egy webáruházat, a célodtól függően vagy egy csinos, vékony hölgy fog rád mosolyogni kezében a termékkel vagy egy hatalmas, 140 kilós, szálkás testépítő. Mellette elolvashatsz néhány bevezető sort:
“Ez a szuper termék csúcstechnológiás laboratóriumban kifejlesztett molekulákból áll blablabla… ….amelyek aktivizálják a testedben szunnyadó igazi potenciált….blablabla… Segítségével a hasad már két hét után laposabb lesz! Az izomtömeged 3 hét után 22,5%-kal növekszik. Hozd ki magadból a maximumot!”
2. Bevásárlás
Szóval…ott van az a megnyerő fickó/hölgy és mellette a biztató leírás. Megveszed a terméket, hozza a futár, elkezded szedni a megadott adagban és várod a csodát. Veszel egy 5 kilós tömegnövelőt…megiszod a címkén szereplő adagot és jó esetben hízni fogsz attól a rengeteg extra cukortól, ami ezekben található. Viszont közelébe sem jutsz annak a testnek, aki reklámozta a terméket.
Beveszed a zsírégető kapszulát, lelkiismeretesen jársz edzeni és látod, hogy a mérleg kevesebbet mutat…de még hosszú hónapok és elköltött tízezrek után sem éred el azt a lapos hasat és formás feneket, ami a zsírégető reklám mellett a lánynak van. Lehet, hogy ez a felismerés nálad 1-2 hónap alatt történik. Lehet, hogy 2-3 év kell hozzá.
Mi lenne, ha azt mondanám, hogy természetesen valahol itt a csúcs? Forrás: https://hu.pinterest.com/DBMadMethod/daniele-bertaggia/
3. Csalódás
Elkezded keresni, hogy mit csináltál rosszul. Jó esetben hamar megérted, hogy semmit. Rosszabb esetben önhibáztatásba kezdesz és még többet fogsz vásárolni. Mindenképpen úgy érzed, hogy átvertek téged. Miért?
Beszéljünk arról, hogy miért elit sportolókkal reklámozzák a termékeket, ha nem ezektől a termékektől fogsz úgy kinézni, ahogyan ők?!
Azért adják el neked a kiegészítőket megnyerő képekkel, elit fitnesz és testépítő sportolókkal, motiváló szövegekkel, mert Te csak így fogod megvenni.
Zavarja az igazságérzeted? Azt hiszed, hogy téged nem lehet átverni és megvennéd akkor is, ha natural sportolókkal reklámoznák? Könnyű ezt mondani, az igazság azonban egészen más. Nézz körbe a szobádban! A cuccaid legalább felére rohadtul nincs szükséged. Megvetted, mert
- …arra az életstílusra vágysz, amit a termék reklámja sugall.
- …azt gondolod, hogy a társadalom majd kinéz, ha neked nincs.
- …azt gondolod, hogy ettől te több leszel mások szemében.
- …azt gondolod, hogy jobban fognak mások szeretni.
- …azt gondolod, hogy szükséged van rá, közben a sarokban hever 2 nap használat után.
Azt láttad vagy hallottad valakitől, valamelyik reklámból, hogy arra neked szükséged van. Mindent azért veszel meg az enni és innivalón kívül, mert valami külső behatásra azt hiszed, hogy szükséged van rá. Ez igényt támaszt benned.
Forrás: pexels.com
Hogyan történik mindez? Gondolj bele, hogy miért pont azt a bizonyos autót gondolod a legszebb tervezésűnek, amelyiket? Minek a hatására gondolod, hogy az X autó karosszériája esztétikusabb, mint Y vagy Z autó formái? Elárulom: Ezt tanultad a reklámokból és a környezetből. 10 év múlva lehet agresszív kampányba kezdenek a nagy autógyártók a retro életstílus mellett és ontani fogják magukból a múlt század elején gyártott formákat, kiegészítve a mai tech cuccokkal. Akkor majd az fog tetszeni, nem a jelenlegi űrhajó-style.
A formatervezők a marketingosztállyal kéz a kézben figyelnek az autó megjelenésére, majd elkezdik feltámasztani benned az igényt. A színektől kezdve az árfekvésen át egészen a katalógusok fotóinak és szövegeinek betűméretét, s még a szövegek sorközét is úgy tervezik, hogy végeredményben XY autót olyannak lásd lelki szemeid előtt, amilyennek ők szeretnék. Olyannak lásd azt az autót, ami nélkül nem leszel elég menő a többiek szemében. Te pedig ezt el is hiszed.
A gyorsétterem láncoknál grammra pontosan kikísérletezik, hogy a szószok fűszereinek milyen arányban kell bekerülniük a szendvicsedbe, hogy a legjobb ízélményt váltsák ki a lehető legszélesebb körben. Szinte az is előírás, hogy az édes-savanyú (mondtam valamit) szószok közül melyik színárnyalatút kell használni, ha a szósz az uborkára és melyiket, ha az uborka alá kerül a szendvicsben. A végeredménynek olyan íz és látványorgiát kell okoznia, hogy sóvárogj a termék után és ne érdekeljen az ára.
Forrás: foodiesfeed.com
Mindenki többet szeretne a valóságnál
Jártál már valaha az Instagramon? Milyen fotók a legsikeresebbek? A profin beállított képek, fájdalmasan kicsavart testhelyzetben pózoló lányokkal. Vízcseppekkel borított, szolizott testű, feszítő férfiak olyan kockás hassal, amit szteroidok használata nélkül SOHA nem érhetsz el.
Azok a járművek, kisállatok, fegyverek és luxuscikkek, amelyek valószínűtlenül jól néznek ki a fotókon. Mind egy olyan életstílust sugallnak, amit elég pénzzel megvehetsz. Azt mondják ezek a fotók: “Ha sokat dolgozol és megveszel engem 9999 USD-ért, akkor te is a menők klubjába tartozol majd és mindenki szeretni fog.”
Mit gondolsz, miért lett ennyire sikeres ez a közösségi oldal? Azért, mert felturbózza a valóságot. Mindenki arra vágyik, hogy a valóságnál jobbat kapjon. Te is. Én is.
Te szedsz C-vitamint? Valószínűleg gyógyszertárban vagy valamelyik nagy webáruházban vásároltad egy táplálékkiegészítőket forgalmazó webáruházból. Miért nem rendeled borászati webshopból, ahol kilószámra árulják a gyógyszerészeti tisztaságú C-vitamint aprópénzért? Azért, mert nem keresed. Ha találsz, akkor egyszerű műanyag zacskóban, egyszerű fehér címkével, mindenféle szöveg nélkül fogod megtalálni, ráadásul nem is kapszulában van, hanem por állagban. A szép csomagolás, illetve a megnyerő leírás a keresőben elvonja a figyelmed az egyszerű termékről.
C-vitamin “marketingmentes” csomagolásban: C-vitamin
Tejsavófehérje esetleg?
Ez sem 6 hónap alatt készült.
Miért érdemes átlag feletti sportolókkal
reklámozni a táplálékkiegészítőket?
Ha a táplálékkiegészítőket natural, azaz természetesen izmos sportolók reklámoznák, akkor nem vásárolnál. Csalódott lennél, hogy sok-sok év kemény edzés kell a sikerhez és ha abbahagyod, akkor visszakerülsz a kiinduló pontra. Mert a szemed a felturbózott képeken edződik évek óta nap mint nap. Azokat tekinted standardnak, a tudatalattid számára ez az alapszint.
Talán azt éreznéd, hogy ezek a kiegészítők rossz minőségűek, mert a gyártók nem tudják megfizetni egy normális fizikumú testépítő fotózását sem. Talán azt, hogy ezek a kiegészítők nem a te céljaidhoz valók, az a bizonyos márka a fitnesz társadalmat célozza meg. Ezért úgy fogod érezni, hogy a nagydarab sportolókkal reklámozó cég közelebb áll a szívedhez, hiszen te őket tekinted példaképnek. Abban az esetben is, ha ezek a termékek drágábbak. Abban az esetben is, ha soha nem fogsz a terméktől úgy kinézni, ahogy a versenyzők a képeken.
Nem vásárolnál tömegnövelőt tudva, hogy a tömegnövelő a normális étrended – egyik legrosszabb – kiegészítése és hiába eszed kilószámra, SOHA nem leszel még fele annyira sem izmos, mint a képen látható testépítő. Annak a testnek még a felét sem fogod elérni normális étrend és éveken át tartó (5+ év) megfelelően tervezett edzés nélkül.
Nem vásárolnál zsírégetőt tudva, hogy normálisan megtervezett étrend és életmódváltás (nem 2-3 évről, főleg nem hónapról beszélünk) nélkül SOHA nem tűnnek el a hurkáid, hiába vagy csak 25 éves. A lapos has nem a zsírégetők szedésével érhető el, hanem az életmódod megváltoztatásával.
Ha a kiegészítőket gyártó cégek olyan nőkkel és férfiakkal reklámoznák a termékeiket, akiknek a külsejét el lehetne érni sok év edzéssel mindenféle extra kémia és életmódváltás nélkül, észre sem vennéd a hirdetéseket. A szemed egyszerűen átfutna rajtuk és azt az egyet vennéd észre, aki pofátlanul egy Hulk méretű fickót rak a terméke mellé. Arra vagy kitalálva, hogy a szokatlant vedd észre. Ez egy ősi ösztön. A reklámok erre alapoznak. Minden reklám erre alapoz, nem csak a táplálékkiegészítők reklámja.
A karok hátrahúzásával nagyobbnak látod a váll-derék arányt. Ha ilyen pózban állnál az utcán, igencsak fogyatékosnak tűnnél, de képen jól mutat.
A hirdetések jelentős része haszontalan, túlárazott dolgokat állít be alapvető szükségletként, azonban Te elég okos vagy, hogy észrevedd ezt és csak azokat engedd be a fejedbe, amelyek segítenek a céljaid elérésében. Gondolj bele, ha nem lennének hirdetések, nem tudnál a vitaminok létezéséről sem. Szednél-e vitamint? Nem valószínű, hiszen azt sem tudnád, hogy létezik. Az extra vitaminbevitel viszont hasznos neked.
Most egy kicsit tedd félre ezt a bejegyzést és emészd meg, amiket olvastál. Utána térj vissza.
Azt gondolod, hogy “úristen, mennyire igaza van a srácnak!” vagy azt, hogy engem valami zsigeri gyűlölet hajt a táplálékkiegészítő iparral szemben. Biztos nem lettem elég izmos, pedig belapátoltam 5 tonnányi kreatint. 🙂
Mit köszönhetsz a táplálékkiegészítő cégeknek?
Miért vásárolunk táplálékkiegészítőket annak ellenére, hogy a többségükre nincs is szükségünk? Rendes étrend mellett minden megoldható kiegészítők nélkül. Mégis…ezek a cégek adnak neked valamit, amit senki mástól nem fogsz megkapni. Te pontosan ezt keresed. Erre vágysz. Erre van szükséged.
Mire gondolok? Arra, hogy kényelmet vásárolsz. Kényelmet vásárolsz, amikor csapvíz helyett finom üdítőt iszol és kényelmet vásárolsz, amikor edzés után turmixot iszol és nem a csirkehúst próbálod magadba tömni. Azzal a hatalmas különbséggel, hogy a táplálékkiegészítők a kényelem mellett nem okoznak cukorbetegséget és függőséget, míg a cukros üdítők igen…
Én rendszeresen fogyasztok táplálékkiegészítőket és ezt a jó szokásomat meg akarom tartani. Vannak kiegészítők, amelyeket feleslegesnek tartok és olyanok is szép számmal, amelyeket a megfelelő étrenddel párosítva nagyon hasznosnak ítélek meg. Vannak kiegészítők, amelyek egy embernek hasznosnak és másnak teljesen feleslegesek.
A kiegészítőknek megvan a helyük egy gondosan tervezett étrendben. Ezeket a táplálékkiegészítők variálni kell, az adagokat változtatni, hogy megfeleljenek az egyéni szükségleteknek. Nos, ezt például az összes, komolyabb táplálékkiegészítő cég kihangsúlyozza.
Tehát a legfontosabb dolog, amit a tápkieg gyártó cégek adnak, az a kényelem. Ami nem elhanyagolható tényező akkor, ha az életed nem a konyhában és a piacon töltöd.
Az egészséges táplálkozás terjesztése
A táplálékkiegészítőket gyártó cégek adnak neked valamit, ami a mai világban szintén fontos. Tudást.
Nem mindenki szeretne tudományos mélységekbe merülni a táplálkozás témakörében és ezzel nincs is baj. Nem mindenki engedheti meg, hogy táplálkozási tanácsadóval készíttessen étrendet. Egy fogyni vagy izmosodni akaró embernek nagyon jó kiindulópontot jelentenek az interneten található (minőségi, olvasmányos) cikkek, amelyek kiváló irányt mutatnak a kezdéshez. Ezek a tartalmak többségében a kiegészítőket gyártó cégektől vagy azokat forgalmazóktól származnak. Természetesen azzal a céllal, hogy te megvedd az ajánlott kiegészítőt, de ezt megfelelően kell kezelni olvasáskor.
Tudom, tudom…fent írtam róla, hogy átvernek és kihasználnak, mint egy balekot. Most meg…?!
Az az igazság, hogy rengeteg tanulmány, kutatás és kiegészítő azért létezik, mert valaki ebben pénzt látott és tesztelni akarta. Ezeket a megfelelő szakértelemmel felruházva érdemes mélyebben elolvasni vagy olyan embertől tanácsot kérni, akinek a tudása megfelelően mély.
Az egészséges életmód és a rendszeres testmozgás propagálása
Az esztétikus test, a kiváló erőnlét előnyeinek bemutatása, az egészségtudatos élet és a rendszeres testmozgás propagálása bizony legnagyobb részben táplálékkiegészítőket és kondigépeket gyártó cégeknek köszönhető, nem a mindennapos tesiórának. Minden rosszban van valami jó,igaz?
Ezek a cégek – a jobbak – sokat tesznek a mai napig azért, hogy a társadalom egyre szélesebb körben foglalkozzon az egészségével és odafigyeljen az életmódjára. Természetesen anyagi okokból, de ez egy win-win helyzet.
Nem egyszerűen eladják neked a termékeiket, hanem ingyenes szemináriumokat, rendezvényeket szerveznek. Olyan embereket mutatnak be, akik élő példával szolgálnak, hogy a cukorbetegség, a tunyaság, az állandó fáradtság és a fizikai leépülés nem az élet természetes velejárói 30-40-50 éves kor felett.
Te szeretnél így kinézni 50 évesen? Én igen! Forrás: https://www.instagram.com/p/BVQU-8uHgUC/
A komoly tápkieggyártók odafigyelnek arra, hogy kiváló minőségű kiegészítőket áruljanak. Betartják az élelmiszerbiztonsági szabályokat és a nemzetközi standardokat. Nem engedhetik meg maguknak a botrányokat, hiszen a legkisebb botlás esetén az egész média ezen csámcsogna.
A 2 kedvenc kiegészítőm,
amelyekhez táplálékkiegészítő formájában
könnyebb hozzájutni:
Most beszéljünk két konkrét kiegészítőről, amit én fontosnak tartok és a természetben nem fogod megtalálni. Habár vannak olyan termékei minden cégnek, amelyek hasznossága erősen vitatott, emellett rengeteg olyan terméket forgalmaznak, amelyek haszna vitathatatlan.
Az első a multivitamin és ásványi anyag packok. Megadózisú multivitamin nélkül még a genetikai potenciálodat sem lenne esélyed elérni. Ha most varázsütésre eltűnnének a vitaminok a szekrényekből, a lakosság jelentős része kőkemény egészségromláson menne keresztül. Az ásványi anyagok és vitaminok hiánya, kombinálva ezzel a rettentően egészséges levegővel amit beszívunk; a tiszta, színtelen, szagtalan, íztelen vízzel, amit megiszunk és a rengeteg egészségtelen élelmiszeripari szeméttel, amit megeszünk…nos, a vitaminok legalább minimálisan “segítenek” ezek ellensúlyozásában. Ma egyetlen autó több szabadgyököt képez a szervezetedben, mint amit egy embernek 20.000 évvel ezelőtt egész életében kellett átélnie.
Erről pedig nem a tápkieg gyártó cégek tehetnek, hanem az élelmiszeripar. Egyszer régen a zöldségek elegendő tápértékkel rendelkeztek egy átlagos terhelésű élethez. Ez ma már nem igaz. S akkor még nem a rendszeresen kőkemény, nehézsúlyos(1RM 85% feletti) edzéseket (guggolás, felhúzás, mellről nyomás) végző emberek mikrotápanyag igényéről beszélünk. Maradnak a kompromisszumok. Tápkieg gyártó cégek nélkül soha nem kapnád meg azt a természetes energialöketet, amit a normális dózisú vitamin és ásványianyag bevitel tesz a napodhoz.
A második hasznosnak talált táplálékkiegészítő a fehérje kiegészítő. Tojásfehérje, tejsavófehérje, koncentrátum, izolátum…mindegy. A fehérje koncentrátum a világ egyik legjobb kiegészítője. Lehet nélküle élni? Természetesen. Akkor miért van rá szükséged? Nincs rá szükséged. Megkönnyíti az életed, ennyi. Autóra sincs szükséged, gyalogolhatsz…
Képzeld magad az alábbi helyzetbe:
Ma rengeteg a munka. Túlórázol. Számodra fontos az egészséged. A táplálkozási tanácsadód megtanította, hogy a tested nem játékszer, hanem az életed jelenti. Figyelsz arra, hogy ne tedd tönkre (a tested), de olyan munkád van, ahol nem megoldható a rendszeres étkezés. Sem idő, sem hely nincs rá. Mit teszel?
Koplalhatsz, de te ennél okosabb vagy. Készítesz egy fehérjeturmixot, hozzá egy kis szénhidrátot (én mazochista vagyok, beleborítom a darált zabot 🙂 ) és megiszod 10 másodpercen belül. Ennyi ideje mindenkinek van a legkeményebb hajtás közepén is. Nem helyettesíti a megfelelő étrendet, de sokkal jobb választás, mint a koplalás. A munkát elvégzed, a tested is boldog lesz. Ezt fehérje koncentrátumok nélkül nem tudnád megtenni.
+Bónuszvideó: Ne higyj el mindent.
Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel most a Facebook oldalunkra, hogy soha ne maradj le az újabb cikkekről!
Te másként gondolod? Nekünk számít a véleményed! Írj nekünk a LifeManagement Blog közösségi oldalán!
Táplálkozás & Edzés mesterfokon - LifeManagement blog
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: